SURADNJA RODITELJA I ŠKOLE
(prema M. Rečić: Kako mogu surađivati sa školom,
Pedagoška biblioteka-biblioteka za roditelje)
Dijete školske dobi se, kroz svoje odrastanje, nalazi u situaciji da svakodnevno izmjenjuje najmanje dvije različite sredine (obitelji i škola) i isto toliko odgojnih čimbenika (roditelji i učitelji). Kako bi se ublažila moguća razilaženja tih sredina i čimbenika nameće se potreba organiziranja redovite, trajne i kvalitetne suradnje roditelja i škole. Ozbiljnija razilaženja ovih važnih izvora utjecaja u djetetovom životu mogu imati štetan utjecaj na pravilan razvoj djeteta.
Suradnja roditelja i škole-kao najznačajnijih odgojnih čimbenika-ima važno mjesto u odgoju djeteta, polazeći već od pretpostavke da jedino skladno djelovanje različitih odgojnih faktora potiče razvoj zdrave ličnosti.
Postoje različiti oblici suradnje obitelji i škole:
- individualni razgovori
- roditeljski sastanci razrednog odjela
- sastanci manjih skupina roditelja
- zajednički sastanci roditelja, nastavnika i učenika
- savjetovalište za roditelje
- posjet roditelja školi i njezino upoznavanje
- zajedničke akcije
- program osposobljavanja za roditelje (škola za roditelje)
- tiskani materijal i informacije za roditelje
- posjet nastavnika obitelji
Suradnja roditelja i škole bi trebala biti jednaka (i roditelji i škola dijele obveze i ciljeve vezane za odgoj djeteta), aktivna (potiču razvoj djeteta), odgovorna (i roditelji i škola imaju prava i dužnosti spram djeteta).
Stvaranje kvalitetnih, redovitih i trajnih partnerskih odnosa roditelja, učitelja i škole pravo je i obveza i roditelja i učitelja i škole.
Zajednički cilj roditelja i škole je:
· stvaranje mogućnosti da svako dijete sustavno stječe znanja i bude uspješno u skladu s njegovim sposobnostima i sklonostima
· osposobiti dijete za učenje, naučiti ga kako učiti i pomagati mu u učenju
· pripremiti dijete za mogućnosti i iskušenja koja ga čekaju u životu
· poučiti dijete vrijednostima dostojnima čovjeka
U mnogim školama roditelji su aktivirani u socijalnom i intelektualnom poticanju učenika kao suradnici, voditelji ili savjetnici. Dobro je da roditelji iniciraju neke aktivnosti iako ih škola ne uspijeva realizirati. Neki primjeri takve suradnje su sudjelovanje u raznim društvima ili tečajevima, zajednički izleti roditelja i učenika, pribavljanje edukativnih materijala, škola u prirodi, škola plivanja, sudjelovanje u izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima, zajednički odlasci u kino, kazalište, izložbu, učlanjivanje u knjižnice i čitaonice, poticanje na korištenje stručne literature i suvremenih tehnologija, poticanje na sudjelovanje u natjecanjima, priredbama, smotrama…
Poticanje razvoja odgojno-obrazovnih odlika djeteta podrazumijeva dobro poznavanje djeteta, a to znači poznavanje njegovih razvojnih osobitosti.
Anketa provedena u slavonsko-baranjskim osnovnim školama (Rečić 2003.) pokazuje da čak 90% učenika želi razgovarati s roditeljima o svojim problemima. Svaki četvrti učenik (25%) se boji priznati roditelju pogrešku u školi u strahu od kazne, svakom drugom učeniku (50%) smeta prigovaranje roditelja radi učenja, Jednako toliko ih smatra da njihovi roditelji nedovoljno uvažavaju njihove stavove i mišljenja. Isti postotak učenika (50) želi da se roditelji prema njima odnose kao prema ravnopravnima.
Dobro poznavanje svoga djeteta pretpostavka je konstruktivnoj suradnji sa školom u svrhu doprinosa optimalnom razvoju djetetove osobnosti, razvoju kojemu je nužno potreban i obiteljski i školski utjecaj.
U privitku autor (M.Rečić) prilaže upitnik „Koliko se poznajemo?“ za roditelje i djecu. Autor predlaže da roditelj najprije ispuni svoj upitnik bez prisustva djeteta, a nakon što dijete ispuni svoj dio upitnika usporedite rezultate. Rezultati će pokazati koliko se poznajete!
Suradnju sa školom svoje djece možete ostvariti u terminima informacija učitelja razrednika i učitelja koji nisu razrednici. Ovi termini objavljeni su u ovoj rubrici (“Kutak za roditelje“).
Komunikaciju s ravnateljicom škole i pedagoginjom škole možete ostvariti svaki dan u terminu dopodnevne smjene. Preporučamo unaprijed dogovoriti ili najaviti susret.
Radujemo se našoj suradnji!
upitnik za djecu.doc
upitnik za roditelje.doc